kungens man


Maria går på vägen som leder in till byn
- Hon sjunger och hon skrattar åt lärkorna i skyn .
Hon är på väg till torget för att sälja lite bröd ,
och solen stiger, varm och stor, och färgar himlen röd !

Då möter hon en Herre , på en häst med yvig man ..
Han säger: " - jag är kungens man, så jag tar vad jag vill ha !
Och du är alltför vacker för att inte ha nå´n man ..
Följ med mig in i skogen ska jag visa vad jag kan"

Hon tvingas ner i gräset, och han tar på hennes kropp
Hon slingrar sig, och ber honom , för Guds skull hålla opp ..
Men riddarn bara skrattar, berusad av sin glöd -
Så hon tar hans kniv och stöter till , och riddaren är död ..

De fängslade Maria, hon stenades för dråp
Men minnet efter riddaren blev firat varje år
Ja, herrarna blir hjältar, men folket det blir dömt .
Och vi som ser hur allt går till får veta att vi drömt


Björn Afzelius - Kungens man


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0